In Elisabeth Namaganda Foundation,jongeren,Nieuws,Water

Een prachtige en succesvolle dag

‘Wij hadden weer een prachtige en succesvolle dag!’,

Schrijft Phiona Nalweyiso enthousiast en appt meteen foto’s en enkele video’s over de Elisabeth Namaganda Memorial Dag.

‘Op 15 juni ontvangen we de Vrienden van Elisabeth.
De gasten genieten van de uitgebreide lunch.
Jonge, ex-pupillen van het schoolgeldfonds verkopen wijn en vlees.
Deze jongeren zetten zich in om meer leeftijdsgenoten bij de Elisabeth Namaganda Foundation te betrekken.

Aktie voor veilig water
Zij werven deze dag ook fondsen voor een watervoorziening voor de school en het ENF restaurant.
Iedereen ziet in hoe noodzakelijk dat is. Het oppervlaktewater in Kampala is erg vervuild. Leidingwater is duur, niet veilig drinkbaar en de levering hapert vaak.
Voor de studenten van het Uganda Catholic Management & Training Institute waar het kantoor van ENF is, en het ernaast gelegen ENF restaurant, is veilig drinkwater essentieel!
Voor dit project draagt de ENF zelf € 1.300 bij, er is nog € 5.000 nodig.

De 63 gasten brengen vandaag 1.450.000 Uganda Shilling bijeen (€ 365) voor het schoonwater project. Veel dragen bij in natura of met andere hulp.
De verkoop van drankjes en vlees die dag levert nog eens 1.20.000 UG Shilling op’. (€ 300)

Vrienden van Elisabeth
‘Op veler verzoek vertonen we weer de film over Elisabeths leven: ‘The Call’
Daarna draagt een oude vriend van Elisabeth, pater Denis Kibalama, de mis op. Hij herinnert ons eraan hoe Elisabeth zich, naast haar andere werk, jarenlang heeft beijverd om al die kinderen een kans te geven naar school te gaan. Hij roept iedereen op haar werk voort te zetten en prijst met name Rose Nayiga en het huidige team van het ENF voor hun inzet’.

‘De gasten belonen het werk en de plannen van de EN Foundation met applaus.
Vijf nieuwe leden van de ‘Vrienden van Elisabeth’ zeggen jaarlijkse steun toe. Helaas stierven er drie het afgelopen jaar. Er zijn nu 40 leden: 3 platina, 5 gouden, 10 zilveren en 22 bronzen leden. Hun bijdragen variëren van € 250 tot € 25 per jaar, die ze ondanks hun vaak moeilijke economische situatie trouw betalen’.

Toekomst
Het schoolgeldfonds wil en kan niet afhankelijk blijven van giften.
Naast het restaurant zijn er nog enkele activiteiten die geld opbrengen. Maar ook met de bijdragen van de lokale ‘Vrienden van Elisabeth’ is dat nog niet genoeg.
De bouw en exploitatie van het hostel wordt de basis van de zelfredzaamheid.
De plannen zijn klaar maar moeten nog worden goedgekeurd door allerlei instanties. Ook in Kampala moetenmilieu effecten in kaart gebracht worden…

‘Onze hoop en verwachtingen komen uit vandaag’, zegt Phiona.
‘Elisabeth blijft ons inspireren’

Hier vindt u de aanvraag voor steun voor het waterproject.(Engels)

Lees hier de voorgaande berichten over de Elisabeth Namaganda Foundation.