Reünie
De deelnemers wilden evalueren wat het effect van de voorgaande trainingen was op de resultaten van hun organisaties.
De supervisors letten op welke kennis de deelnemers hadden opgedaan en welke nieuwe vaardigheden zij hadden ontwikkeld en op hun werk gebruikt.
De aanwezigen wisselden ervaringen uit met ‘local fundraising’ en analyseerden samen waarom de ene opzet wel succes had en een andere veel minder.
Fred Matovu van Seechild***) en Leonard Musolooza van de Elisabeth Namaganda Foundation ****) presenteerden beiden voorbeelden die de andere deelnemers inspireerden.
‘Het was een succes doordat we van elkaars aanpak konden leren, en zo onze eigen fouten verbeteren.’
Nieuw was ‘story telling’: een verhaal vertellen, mondeling of geschreven, als methode om belangstelling en steun te wekken. ‘Verhalen vertellen’ blijkt aan te slaan bij de deelnemers.
Alle deelnemers trekken lering uit deze dagen en maken nieuwe voornemens.
Fred Matovu van Seechild, bij voorbeeld, gaat een sociaal platform bouwen om zijn communicatie met de buitenwereld te verbeteren.
Netwerken
‘Communicatie via social media was niet nieuw voor veel deelnemers, maar ze wisten niet hoe het juiste platform te kiezen voor hun organisaties. Dat verraste mij’, schrijft Sharifa.
‘Netwerken is een wezenlijk onderdeel van Change the Game, daarom stelde ik voor een Platform Uganda te starten waar we ideeën en ervaringen kunnen delen. Iedereen stemde ermee in.’
Tot dusver is zijn er vijftien organisaties die elk met twee vertegenwoordigers deelnemen.
Sharifa stelt een voorstel op om in de toekomst te kunnen blijven samen komen en elkaar via het netwerk te raadplegen en inspireren.
Lees hier meer over de Change the Game Academy en onze betrokkenheid daarbij.
*) Het Uganda National NGO Forum is een platform voor niet-gouvernementele organisaties in Oeganda
**) Sharifa Nabaweesi is managing director van Tusaidiane Uganda Ltd.
***) Fred Matovu is de directeur van Seechild
****) Leonard Musolooza is bestuurslid van de Elisabeth Namaganda Foundation