Tag Archives: Kawempe Youth Centre

Kawempe Youth Centre, de uitdagingen van groei

KYC beleeft een periode van ongekende groei.
Dat is fantastisch, maar maakt het voortbestaan van KYC ook moeilijk.

KYC zal meer inkomen uit eigen activiteiten moeten genereren en de transformatie gaan maken van een donor-afhankelijke NGO naar een sociale onderneming.

De jeugdbibliotheek, met mobiele bibliotheek voor scholen, het ICT programma met computertraining en internetfaciliteiten, haar dans- en muziekgroep en het groot aantal activiteiten in en voor de lokale gemeenschap; de afgelopen twintig jaar is KYC steeds belangrijker geworden voor Kawempe, een grote buitenwijk van Kampala. *)

(meer…)

Kawempe Youth Centre 20 jaar!

Op 3 september 2019 was het twintig jaar geleden dat er in Kawempe, één van de vijf stadsdelen van Kampala, een jeugdbibliotheek startte.

 

Esther Kyazike stond aan de wieg van het initiatief en liet het onder haar leiding uitgroeien tot het jongerencentrum dat het nu is, met steun van onder andere Stichting Mirembe. Esther deelt haar vreugde over deze 20e verjaardag in een berichtje:

‘Vandaag vier ik 20 jaar bibliotheek- en jeugdwerk in Kawempe. Op 3 september 1999 werd een jeugdbibliotheek, de eerste in zijn soort in dit stadsdeel, gelanceerd door toenmalig staatssecretaris voor basisonderwijs, hare excellentie mevrouw Bitamazire. 

(meer…)

Gratis internet voor Kawempe Youth Centre

‘We are super excited!’,  schreef Kawempe Youth Centre op 1 maart jl. op facebook.

Daar hadden zij alle reden toe. Die dag werd bij KYC, voor de duur van twee jaar, gratis toegang tot internet gelanceerd.
Internetprovider Airtel Uganda heeft dit centrum voor deze service geselecteerd, in het kader van haar programma ‘Powering Public Libraries with Airtel’s fast speed 4G’.

(meer…)

Boeken voor de Kawempe Bibliotheek

Juni 2018. Op korte termijn zijn nieuwe en meer schoolboeken nodig.

De mobiele bibliotheek service voor scholen verloor enkele klanten toen de overheid voor januari 2018 een nieuwe syllabus aankondigde en KYC niet kon garanderen over voldoende nieuwe schoolboeken te kunnen beschikken.
Het ministerie stelde overigens in februari de vernieuwing een jaar uit o.m. omdat men de logistiek niet rond kreeg.
Inmiddels overwegen een paar scholen op hun besluit terug te komen de bibliotheek service te stoppen. Zij willen er wel op kunnen rekenen dat er voldoende up-to-date lesmateriaal beschikbaar is.
Dit benadrukt de noodzaak om op korte termijn de schoolboekenvoorraad te vernieuwen en te verruimen.

(meer…)

Vernieuwing ICT van Kawempe Youth Centre

Het is hard nodig. Zowel de internetservice als het eigen intranet functioneert niet meer goed. In heel Oeganda is internet een probleem, maar voor dit centrum is een goede ICT voorziening een noodzaak.

In een vorig bericht schreven we dat Kawempe Youth Centre (KYC) in 2017 een moeilijk jaar doormaakte. De groei van het eigen inkomen uit het internetcafé , de leeszaal en de mobiele bibliotheek stagneerde en daarmee vertraagde ook de groei naar zelfstandigheid.
De ICT is niet alleen de basis voor allerlei computercursussen als trainingen voor startende ondernemers en onderwijzers van de scholen. Voor veel studenten is toegang tot literatuur en vakinformatie onontbeerlijk.

(meer…)

Moeilijk jaar voor Kawempe Youth Centre

Kampala 13 januari 2018, Guus verzellenberg op werkbezoek

‘Voor Kawempe YC was 2017 een taai jaar’, vertelt Esther Kyazike. Het bezoek aan de leeszaal en de bibliotheek loopt sterk terug. Esther: ‘De mensen hebben minder geld. De kloof tussen de rijke toplaag en de onderklassen in dit land wordt snel wijder. Zelfs de middenklasse leeft op de rand van armoede. Daarnaast zijn onze internetservices heel gebrekkig. We zijn aan onze derde provider, die het ook regelmatig laat afweten. Veel jongeren hebben nu met smartphones snel toegang tot informatiebronnen en zoeken wifi op andere plaatsen’.
Ook de Mobile Library staat onder druk:  ‘Er is een nieuw landelijk curriculum ingevoerd: de Uganda Syllabus. Alle schoolboeken zijn in één klap verouderd. Het aantal scholen dat van onze mobiele service gebruik maakt liep daardoor terug van 28 naar 22!’
Dit betekent minder inkomen voor het centrum en dus een stilstand op de weg naar selfsupporting.

(meer…)