Tag Archives: Uganda

Welkom aan Judith Grootscholten

Judith Grootscholten, nieuw in Mirembe

Judith is onderwijskundige en werkte van 1998 tot 2000 in Oeganda bij een lokale NGO, actief op het gebied van onderwijs. Zij trainde leerkrachten in ervaringsgericht onderwijs en ondersteunde  ontwikkelingsinitiatieven via een participatieve benadering.
Zij stond aan de wieg van Kawempe Youth Centre, één van de projecten die Mirembe ondersteunt.  Al die jaren heeft zij contact gehouden met Esther Kyazike, de oprichtster en leidinggevende van dit buurtcentrum en bibliotheek.

Judith Gr a
(meer…)

Rose bezoekt Kamuli Childcare Nursery and Primary School

Kamuli, Rakai, 13 juli 2018.

Met Afrikaans enthousiasme worden Rose Muberalugo en Sharifa Nabaweesi in het dorp ontvangen door het schoolhoofd Kizito Kalanzi en zijn vrouw en onderwijzeres Josephine.
Eenmaal op het schoolterrein stromen alle kinderen de klassen uit om voor hen te zingen, te dansen en te bidden voor een veilige reis.
Eén voor één vertellen de leerlingen van groep 7 hoe blij ze zijn met de nieuwe ontwikkelingen van hun school. Ze beloven hard te werken voor hun examen. Rose verheugd al zich met hen op een groot examenfeest!

(meer…)

Elisabeth Namaganda Memorial Day: een succes!

Kampala, 23 juni 2018.
Gasten drommen samen om een herdenkingsboekje te kopen.

Ter herdenking van Elisabeth Namaganda wordt een mis gevierd, het koor zingt en er zijn veel toespraken, formele, maar ook spontane verhalen met steunbetuigingen aan het goede doel van deze dag.
De Elisabeth Namaganda Memorial Day herdenkt haar overlijden zes jaar geleden en is ook de start van een breed opgezette fondsenwerving.

Er zijn 300 uitnodigingen verstuurd. Van de 164 aanwezigen geven 124 gasten directe bijdrage voor het ENF schoolgeldfonds. Phiona heeft het druk met het schrijven van reçu’s voor alle contante donaties; totaal UGX 7.703.000, bijna € 2000.

(meer…)

Boeken voor de Kawempe Bibliotheek

Juni 2018. Op korte termijn zijn nieuwe en meer schoolboeken nodig.

De mobiele bibliotheek service voor scholen verloor enkele klanten toen de overheid voor januari 2018 een nieuwe syllabus aankondigde en KYC niet kon garanderen over voldoende nieuwe schoolboeken te kunnen beschikken.
Het ministerie stelde overigens in februari de vernieuwing een jaar uit o.m. omdat men de logistiek niet rond kreeg.
Inmiddels overwegen een paar scholen op hun besluit terug te komen de bibliotheek service te stoppen. Zij willen er wel op kunnen rekenen dat er voldoende up-to-date lesmateriaal beschikbaar is.
Dit benadrukt de noodzaak om op korte termijn de schoolboekenvoorraad te vernieuwen en te verruimen.

(meer…)

Vernieuwing ICT van Kawempe Youth Centre

Het is hard nodig. Zowel de internetservice als het eigen intranet functioneert niet meer goed. In heel Oeganda is internet een probleem, maar voor dit centrum is een goede ICT voorziening een noodzaak.

In een vorig bericht schreven we dat Kawempe Youth Centre (KYC) in 2017 een moeilijk jaar doormaakte. De groei van het eigen inkomen uit het internetcafé , de leeszaal en de mobiele bibliotheek stagneerde en daarmee vertraagde ook de groei naar zelfstandigheid.
De ICT is niet alleen de basis voor allerlei computercursussen als trainingen voor startende ondernemers en onderwijzers van de scholen. Voor veel studenten is toegang tot literatuur en vakinformatie onontbeerlijk.

(meer…)

Moeilijk jaar voor Kawempe Youth Centre

Kampala 13 januari 2018, Guus verzellenberg op werkbezoek

‘Voor Kawempe YC was 2017 een taai jaar’, vertelt Esther Kyazike. Het bezoek aan de leeszaal en de bibliotheek loopt sterk terug. Esther: ‘De mensen hebben minder geld. De kloof tussen de rijke toplaag en de onderklassen in dit land wordt snel wijder. Zelfs de middenklasse leeft op de rand van armoede. Daarnaast zijn onze internetservices heel gebrekkig. We zijn aan onze derde provider, die het ook regelmatig laat afweten. Veel jongeren hebben nu met smartphones snel toegang tot informatiebronnen en zoeken wifi op andere plaatsen’.
Ook de Mobile Library staat onder druk:  ‘Er is een nieuw landelijk curriculum ingevoerd: de Uganda Syllabus. Alle schoolboeken zijn in één klap verouderd. Het aantal scholen dat van onze mobiele service gebruik maakt liep daardoor terug van 28 naar 22!’
Dit betekent minder inkomen voor het centrum en dus een stilstand op de weg naar selfsupporting.

(meer…)