Tag Archives: Wilde Ganzen

Netwerken en expertise: de Change the Game Academy

21 en 22 mei 2024
Wilde Ganzen en het Uganda National NGO Forum (UNNGOF) organiseren een geanimeerde tweedaagse conferentie voor oud-deelnemers aan de CtGA-trainingen.

Onze partners, werkzaam in het onderwijs, de gezondheidszorg, buurtcentra en andere sociale projecten zijn zonder uitzondering toegewijd en goed opgeleid in hun vak. Goed besturen, zakelijk leiden van hun ‘sociale onderneming’ wordt door veel van hen echter als een vak apart ervaren.
Er is grote behoefte aan kennis en vaardigheden om hun organisatie te verbeteren, lokaal fondsen te verwerven, de eigen gemeenschap te betrekken en last-but-not-least een vruchtbare relatie met de overheid te realiseren.
De Change the Game Academy biedt lokale trainingen, een platform voor uitwisseling en een website met online cursussen en handige ‘tools’.
Veel van onze partners nemen al vanaf 2017 deel aan deze scholings- en netwerkbijeenkomsten.

Esther Kyazike van het Kawempe Youth Centre doet verslag.

Één jaar het ‘Twee Generatie project’: hoopvolle resultaten

‘Sinds het begin van het nieuwe schooljaar in februari 2024, krijgen we meer schoolgeld binnen’, schrijft Fred Kalanzi Kizito, het hoofd van de Kachica school.

‘Ook is de voedselzekerheid van de gezinnen verbeterd’.
‘Maar’, schrijft hij, ’ons doel lijkt wat hoog gegrepen dat 90% van de 70 huishoudens hun gezinsinkomen met 60% hebben kunnen vergroten. Dan hebben ze voldoende goede voeding voor de kinderen en houden deel over om te kunnen verkopen om schoolgeld te kunnen betalen. Het blijkt dat dit 40 van de 69 gezinnen het eerste jaar lukt. We moeten ons streefdoel bijstellen zijn blij als 60% van de gezinnen dat halen’.

‘Bij het instrueren van leraren en leerlingen in het eerste jaar werd duidelijk dat sommige onderdelen van de cursus meer aandacht nodig hebben.
Een nieuwe lichting leerlingen en hun ouders zullen dit jaar aansluiten. Ook zij zullen weer onderwezen en begeleid moeten worden. We blijven ook de gezinnen van de eerste groep bezoeken.’

Groeten uit Kachica, Kamuli

‘Groeten van de kinderen, de staf en de ouders van Kachica’, schrijft Rose Muberalugo, begin maart op reis in Oeganda.

‘Ik ben dankbaar dat het gelukt is Kachica te bezoeken, een verassing voor mij en voor iedereen daar!
De ontvangst is heel plezierig en goddank blijkt iedereen in goede gezondheid.
Voor het eerst breng ik twee dagen door bij de mensen in Kamuli.
Nu kan ik ook enkele gezinnen bezoeken die de vruchten plukken van het Twee-generatie project.
De afstanden zijn te groot om ze allemaal op te zoeken.

Linking & Learning, netwerken in Oeganda

Kampala, 10 maart 2023, Imke Straaten van Wilde Ganzen bericht:

‘Het zit erop! De Wilde Ganzen familie in Uganda groeit en groeit, kent elkaar steeds beter én weet elkaar steeds beter te vinden.’
Het was zien
én weerzien; partners kennen elkaar van de vorige meeting in 2022 of van de Change the Game Academy’. *)
Van deelnemende partners van Stichting Mirembe kregen wij even enthousiaste reacties.

I again got a chance to share experience with other colleagues from different organizations that deal with the community. There were many who attended including members from ARU/URDT**),Tusaidiane and other organizations,’ schrijft Fred Kalanzi, hoofd van de Kachica school in Kamuli.

Deze tweede Linking & Learning meeting staat in het teken van netwerken en uitwisselen mét elkaar ín Oeganda. De centrale thema’s zijn: Gemeenschapsparticipatie en Organisatieontwikkeling.

KYC betekent hoop en kansen voor alle leeftijden

Kawempe Youth Centre in Kampala (KYC) was weliswaar gesloten in de bijna twee jaar durende lockdown, maar de staf bleef met veel vrijwilligers actief en bewees in deze crisis haar grote belang voor de gemeenschap.
Na de lockdown uitte zich dat in een indrukwekkend aantal activiteiten.
Zij komen nog steeds mensen tekort, maar desondanks slagen zij erin, in samenwerking met lokale en internationale partners, nieuwe initiatieven te starten op tal van terreinen.
Van spelend leren met kleuters, voorlichting over voeding, hygiëne en opvoeding voor jonge ouders, muziekonderwijs, lessen in digitale vaardigheden, cursussen voor onderwijzers tot het begeleiden en trainen van jongeren naar financiële en sociale zelfstandigheid.

Op hun Facebookpagina doen ze daar regelmatig enthousiast verslag van.

Succesvolle heropening van de Kachica school

Maandag 10 januari 2022, Kamuli, Rakai.
Ze zijn er weer! Met een overweldigend aantal leerlingen heropent de Kamuli Childcare Nursery & Primary School.

Iedereen is blij na de schoolsluiting die in Oeganda 20 maanden duurde.
Eerst een verplichte tweedaagse training over covid maatregelen en hygiëne op school dan kunnen ze weer aan de slag.

Maar niet overal! Zo’n 5000 scholen deden niet mee. Ze waren failliet gegaan of konden niet open wegens een tekort aan leerkrachten. Deze hadden ruim twee jaar geen salaris gehad en moesten ander werk zoeken voor inkomen voor hun gezinnen.
Op andere plaatsen kwam slechts één op de tien leerlingen terug naar school. Ouders hebben geen schoolgeld of kinderen moeten noodgedwongen helpen om het gezinsinkomen aan te vullen. Veel tienermeisjes zijn zwanger geraakt of vervroegd uitgehuwelijkt.