Ontstaan Kawempe Youth Centre
Kawempe Youth Centre is gestart in 1999 onder de naam Kawempe Youth Library (KYL). Het was een initiatief van Judith Grootscholten, destijds werkzaam in Uganda, en Esther Kyazike, die als bibliothecaris werkte in een bibliotheek in Kampala. De kleine jeugdbibliotheek startte met financiële steun van onder andere de Nederlandse Ambassade in Uganda, British Council, VN womens organisation en diverse particuliere bijdragen. Een basisschool stelde een klaslokaal beschikbaar. De verrassend grote collectie bestond deels uit gedoneerde en deels met financiële steun aangeschafte boeken. Het bevatte zowel Engelstalig materiaal als boeken in lokale talen. De feestelijke opening, in het bijzijn van de toenmalige Minister van Onderwijs, zette KYL goed op de kaart in de wijk. Esther werd hoofd van KYL. Zij gaf leiding aan een twee medewerkers.
Zelfstandig
De bibliotheek liep direct goed. Er bleek veel vraag naar zowel lees- als schoolboeken. Ook werd al snel duidelijk dat jongeren bij KYL een rustige plek vonden om te lezen en te leren. Thuis konden zij zich moeilijk concentreren of werden van hun werk gehouden door huishoudelijke taken.
In het eerste jaar werd de organisatie versterkt met een bestuur. De directeur van de school waarin KYL was gehuisvest, werd voorzitter. Hij zou dat tot op de dag van vandaag blijven. Functie-omschrijvingen voor bestuur en medewerkers werden vastgesteld. In maart 2011 verkreeg KYC een officieel NGO-certificaat. De organisatie kreeg haar huidige naam: Kawempe Youth Centre.
Na twee jaar kon KYC een stuk land kopen, de huidige locatie van KYC en centraal gelegen in Kawempe. KYC liet er een grote leesruimte bouwen, evenals een lokaal voor een internetcafé en IT-training, een entree cq administratieve ruimte, een kinderspeelruimte en toiletten. Een grote buitenruimte maakte het mogelijk sport- en spelactiviteiten te houden. En bijeenkomsten met grote opkomst te organiseren. De locatie werd ommuurd en beveiligd.
Profiel
Door de jaren heen groeide KYC gestaag. Ook jongeren van buiten Kawempe leerden de weg naar KYC kennen. Zelfs studenten van Makerere University vonden er wat ze zochten. Ook leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs kwamen naar KYC om schoolmethoden én leesboeken te lenen voor in hun klas. Menig organisatie gericht op jongeren wilde met KYC samenwerken. Zij vonden in KYC een locatie om jongeren te kunnen bereiken. Zo werd KYC een plek waar mensen zich gratis op HIV konden laten testen, bloed konden doneren, business training konden volgen enzovoort.
Een heldere missie en visie gaf richting aan de gestage groei en gaf KYC een helder profiel. KYC stond en staat voor “een gemeenschap waar jongeren geïnformeerd, onafhankelijk en zelfredzaam zijn” en wil daaraan bijdragen door “diensten aan te bieden die tegemoet komen aan de sociaal-economische behoeften van kinderen en jongeren, binnen en buiten de school, voor academische excellentie en persoonlijke ontwikkeling”.
Drie programma’s
KYC formuleerde drie programma’s om de missie in praktijk te brengen. Tot op de dag van vandaag vormen deze de kern van het werk van KYC.
- Bibliotheek
Ten eerste is er de bibliotheek. KYC herbergt een groot aantal lees- en studieboeken, prentenboeken voor de jongsten, naslagwerken, tijdschriften enzovoort. Ook is er de mobiele bibliotheek, die scholen voorziet van leesmateriaal om op school te gebruiken. KYC traint leerkrachten en docenten om leesplezier bij kinderen te stimuleren, om goed leesonderwijs te geven en om schoolboeken op een juiste wijze in te zetten in de lessen. Een enkele school wordt ondersteund in het opzetten van een schoolbibliotheek. Jonge kinderen kunnen prentenboeken bekijken en met educatief speelgoed spelen. Regelmatig zijn er voorleesactiviteiten.
Het onderhouden en up to date houden van de boekencollectie is een kostbare aangelegenheid. Boeken slijten snel in de stoffige omgeving en door intensief gebruik. En zo nu en dan moeten lesmethoden worden vervangen als gevolg van een gewijzigd schoolcurriculum. Gebruikers betalen een bescheiden bedrag voor toegang tot de (mobiele) bibliotheek. KYC houdt de prijs laag om zo min mogelijk drempels voor toegang op te werpen.
- IT-centrum
Ten tweede runt KYC een IT-centrum. Als internetcafé biedt het toegang tot het web, de grootste bibliotheek ter wereld, en tal van communicatieplatforms. Ook vinden in het centrum IT-trainingen plaats. Digitale geletterdheid is immers (ook in Afrika) onontbeerlijk. Tegen een geringe vergoeding kunnen jongeren training krijgen in programma’s als Word en Excel. Met projectsubsidies zijn ook IT-trainingen verzorgd voor leerkrachten (hoe IT zinvol in te zetten in het onderwijs), jonge startende ondernemers (o.a. website ontwerp, marktonderzoek, online cursus ondernemerschap) en tienermoeders (cursussen om kansen op de arbeidsmarkt te vergroten).
De laatste jaren werkt KYC op IT-gebied veel samen andere organisaties. Bijvoorbeeld voor het ondersteunen van learning circles, groepsgewijze online training in specifieke onderwerpen. Van de organisatie World Reader verkreeg KYC een groot aantal e-readers, waarop zij honderden leesboeken heeft gedownload, zowel in het Engels als in lokale talen van Uganda. Voor de vele IT-activiteiten geniet KYC sinds twee jaar van gratis toegang tot stabiel internet, een overeenkomst met een internetprovider. De komende jaren zal KYC van de gratis toegang blijven profiteren.
- Community outreach programma
Tot slot is er het zogenoemde community outreach programma, een groot aantal activiteiten gericht op het versterken van de gemeenschap. Voor dit programma werkt KYC vaak samen met organisaties in de sectoren gezondheid, welzijn en economie. Een enkele activiteit is permanent. Zoals de dansgroep en brassband van KYC. De jonge dansers en muzikanten in deze groep zijn allen (aids-)wezen. Zij vinden elkaar in hun passie voor dans en muziek. En ze zijn elkaar tot steun door uitwisseling over problemen en oplossingen in hun dagelijks leven. Met optredens verdienen zij (een deel van) hun schoolgeld. Ook op meer incidentele basis kunnen kinderen en jongeren begeleid dansen en muziek maken.
Een belangrijke activiteit op het gebied van gezondheid is het ondersteunen van meisjes op het vlak van seksualiteit en voortplanting. Het gaat dan bijvoorbeeld om educatie rond menstruatie en zwangerschap, bewustwording van eigen rechten en toegang tot anticonceptie. Andere activiteiten zijn onder andere gratis HIV-testen en de mogelijkheid voor bloeddonatie. Op het gebied van economie zijn er workshops ondernemerschap voor jongeren die een bedrijf willen opzetten.
Regelmatig worden jongeren via Facebook en posters uitgenodigd voor eenmalige bijeenkomsten. KYC maakt handig gebruik van de door de VN uitgeroepen internationale dagen, om thema’s als discriminatie, armoede, vrede, klimaatverandering of specifieke ziekten te belichten. Een andere ‘kapstok’ waar KYC activiteiten aan ophangt, zijn de Duurzaamheidsdoelen die de wereldgemeenschap zich heeft gesteld.
De corona-crisis bracht KYC ertoe om een noodhulpprogramma op te zetten om een groot aantal mensen voor te lichten over de ziekte en hoe zich te beschermen. Ook werd voedselhulp verstrekt aan ruim tachtig gezinnen.
Uitdagingen voor de toekomst
KYC is een belangrijke voorziening in Kawempe. Het draagvlak voor KYC onder bewoners en politieke vertegenwoordigers is groot. Esther Kyazike, vanaf het begin directeur van KYC, neemt deel aan diverse netwerken van gelijkgestemde organisaties. Samen zetten zij hun stem kracht bij richting de politiek, om te lobbyen voor meer aandacht en geld.
Helaas is er nauwelijks financiële steun vanuit de nationale en regionale regeringen. Dat maakt direct duidelijk waar KYC’s grootste uitdaging in schuilt: het eigen voortbestaan. We weten allemaal dat bibliotheken in Nederlands vooral op subsidie draaien. KYC heeft tot op heden circa vijftig procent van de totale vaste lasten gefinancierd uit inkomsten van eigen activiteiten. Naast inkomsten uit bibliotheek- en IT-diensten komt inkomen bijvoorbeeld uit het runnen van een kantine, bieden van secretariële diensten en verhuur van de overdekte buitenlocatie. KYC treft voorbereidingen om langzaam door te ontwikkelen naar een sociale onderneming. Helaas heeft de coronacrisis een rem op alles gezet. Na een periode van sluiting volgt een periode met minimale activiteiten en zeer geringe financiële opbrengst.